Vi är en familj som funderar på att flytta ett år till USA, (jobb) Vår yngsta son kommer då att gå i nian. Kommer han att kunna tillgodose det året enligt svenska mått eller måste han gå om? Vart vänder man sig för at få information?
Frågat av: Emma, 2600 days, 9 hours, and 22 minutes ago
Det är en fråga som ni får ta med studievägledaren på hans nuvarande skola eller i er kommun. Det är de som måste ta ställning till om han kan tillgodoräkna denna utbildning. Utbytesår på High School i USA brukar inte gå att tillgodoräkna på gymnasiet i Sverige men det är lättare att få det godkänt när hela familjen flyttar utomlands.
Besvarat av: Johan på Utlandsstudier.se, 2019-05-01 13:28:23
Vi besvarar alla frågor här gratis baserat på vår kännedom om ämnet vid frågetillfället. Om det sker några större förändringar så försöker vi i möjligaste mån att uppdatera våra svar. Vi kan dock inte hållas ansvariga för problem du kan stöta på med hänvisning till våra svar.
Om författaren: Johan Asplund
Johan gjorde sitt gymnasieår som utbytesstudent i Pennsylvania och har sedan 2002 återvänt regelbundet till USA för att besöka skolor från kust till kust. Han är utbildad lärare och har hjälpt tusentals studenter att studera utomlands. Sedan 2016 ger Johan gratis utlandsstudieinformation på Utlandsstudier.se.
Intresseanmälan är inte bindande och kostar ingenting. Vi och/eller passande skolor/samarbetspartners kommer att kontakta dig med mer information. Vi kommer inte att dela din mailadress med någon annan än berörda partners. Genom att skicka in intresseanmälan godkänner du samtidigt våra villkor och hantering av personuppgifter.